Verslag: Proef, Leer & Inspireer – 17 april 2025
- ZUCO
- 18 apr
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 4 dagen geleden
De zuivel- en inspiratietour van 17 april begon bij Lieke’s IJs in Woerden, waar de deelnemers werden verwelkomd door Peter en Lieke. Lieke vertelde over de totstandkoming van de ijssalon. Ze wilde destijds graag iets beginnen op het erf en alle opties lagen nog open.
Vanuit de provincie Utrecht is in het voorstadium van de plannen in 2022 plattelandscoach Franca van Nunen betrokken geraakt. Zij heeft Peter en Lieke begeleid bij het maken van de juiste keuze en hielp hen bij het beantwoorden van de vragen: Wat is er mogelijk? En vooral: Wat past bij Lieke? De provincie heeft deze trajecten opgezet met als doel om het platteland weer tot leven te brengen en leegloop te voorkomen.
ZUCO heeft op basis van het plan van Franca in korte tijd een concreet basisplan opgesteld, met daarin duidelijke lijnen op het gebied van planning, positionering en marketing – denk aan de naamkeuze, het logo, prijsstelling, inrichting en de uitstraling van de salon. Dat plan gaf het vertrouwen en de structuur om snel en onderbouwd te kunnen starten. “Op basis daarvan hebben we de deuren in juni van dat jaar al geopend,” aldus Lieke.
“Ik wist dat ik goed ijs kon maken – dat heb ik snel geleerd via Pim Otten van Carpigiani – maar ik had wel de stiekeme angst dat er niemand zou komen. Weten ze de salon straks wel te vinden? Dat we daar zouden staan met volle bakken ijs… Maar die angst bleek onterecht.”
De salon draait inmiddels succesvol en trekt een breed publiek. Dit wordt het derde seizoen en het loopt als een tierelier. “Het voelt echt luxe dat ZUCO nog steeds actief helpt met marketing. En onze uitstraling – het logo, de huisstijl – valt echt op bij klanten.”
Gerard Schlingmann, zuivelexpert binnen ZUCO, schreef onlangs een Marktplan 2.0 voor Lieke’s IJs. In een traject van drie maanden is samen met Peter en Lieke gewerkt aan het verscherpen van de uitstraling van de salon en concepten als de ijsfiets, ijsbar, coupes en zijn onder andere de literbakken scherper gepositioneerd. Er wordt nu actief ingezet op de verhuur van compacte ijsbarren – eenvoudig te vervoeren, weinig werk, hoge marge – waarvan er inmiddels al drie zijn aangeschaft. Gerard nam onder meer de prijsstelling en doelgroepbenadering onder de loep om het aanbod optimaal af te stemmen.
De IJsworkshop
In het tweede programmaonderdeel gaf Pim Otten van Carpigiani een praktische workshop over ambachtelijke ijsbereiding. Tijdens de sessie werd ingegaan op grondstoffen, techniek en apparatuur. Het proeven van het eindresultaat sloot dit deel van het programma op smakelijke wijze af.
Middagprogramma
In de middag verplaatste het gezelschap zich naar Boerderij Nellesteijn in Wassenaar. Johan en Annemarie gaven een inspirerende rondleiding langs hun ambachtelijke kaas- en zuivelproductie.
Zuivelexpert Arjan Schoemaker (ZUCO) beet het inhoudelijke deel af met een sessie over de zakelijke voorbereiding op het maken van kaas. Zijn kernboodschap: werk eerst een plan uit voordat je begint. Denk na over je product, doelgroep, afzetkanaal, investeringen en strategie. Daarmee voorkom je onnodige kosten of teleurstelling achteraf.
Aansluitend gaf Rob van Van ’t Riet Zuiveltechnologie een presentatie over hoe je op laagdrempelige wijze kunt starten met kaasmaken op eigen erf – met melk van je eigen koeien.
Van wens naar werkelijkheid – dat is waar we bij ZUCO samen met u aan werken. Vragen? Neem contact op!












Comments